دوره های DBA

معرفی دوره DBA

امروزه نقش آموزش در افزایش کارایی، بهره وری و توسعۀ اقتصادی کشورها بیش از پیش اهمیت یافته است؛ چرا که در دنیای کنونی داشتن کارخانه ها، زمین، ابزار و ماشین آلات سرمایه محسوب نمی شود؛ بلکه ثروت در دانش و مهارت نهفته است . از این رو، توجه به امر آموزش در مرکز توجه افراد و سازمان ها قرار دارد و به همین دلیل، به طور روز افزونی در آموزش سرمایه گذاری می کنند؛ چراکه این باور عمومیت یافته است که آموزش کاربردی و مهارتیست که موجب تغییرات در اداره سازمان ها و ایجاد کسب و کارهای جدید می گردد.

از طرفی پیشرفت های شگرفی که در دهۀ اخیر چه در بخش تولید، چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی و یا حوزه خدمات رخ داده، بیش از هر چیزی موضوع اهمیت آموزش کاربردی و مهارتی را نمایان ساخته است. امروزه آموزش مدیران ماهر و متخصص از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعۀ اقتصادی و صنعتی هر کشوری محسوب می شود.

تربیت مدیران ماهر جزو الزامات اساسی و ضروری برای موفقیت هر سازمان و راه اندازی هر کسب و کاری می باشد. در این راستا، دوره مدیریت عالی کسب و کار یا DBA به منظور پرورش چنین مدیرانی برای بنگاه‌های تولیدی و خدماتی در بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی طراحی و تدوین شده است.

این دوره را می توان گامی برای رهبران و مدیران ارشد نامید تا دانش و تخصص خود را ارتقاء بخشند. دوره DBA به مدیران کمک می کند تا مهارتهای لازم جهت حل مسائل سازمان خود را بهتر فراگیرند و خود را آماده تجزیه و تحلیل های پیچیده و تصمیم گیری های مقتضی نمایند.

ضرورت و اهمیت دوره DBA

در عصر حاضر، آموزش از طريق بهبود دانش و مهارت هاي مدیریتی، از نقشي تحول آفرين برخوردار شده است. در دنياي پرتلاطم كنوني، آموزش و يادگيري، به كاركردي اساسي براي حفظ و توسعه سازمان، تبديل شده است. به همان ترتيبي كه وظايف و تكنولوژي جديد ظاهر ميشوند، افراد سازمانها نيز بايد ظرفيت كسب و فراگيري سريع شايستگيها، دانش و مهارتهاي مرتبط را بيابند تنها از اين طريق است كه سازمانها مي توانند از پيشرفت هاي علوم و تكنولوژي عقب نمانده و از آن در بهبود محصولات و ارائه خدمات استفاده نمايند.

اما اين آموزش ها ، زماني مي توانند منافع فوق را تحقق بخشند و هنگامي ميتواند از اثر بخشي برخوردار گردند كه کاربردی باشند؛ در غير اينصورت، آموزش، به فرآيندي غير اثربخش تبديل ميگردد كه نه تنها منافع مورد انتظار را تامين نخواهد نمود بلكه منجر به اتلاف منابع فرد و سازمان نیز خواهند شد.

علی رغم نقش اساسي و مهم کاربردی بودن آموزش های مدیریتی، بررسی ها نشان می دهد که متاسفانه ابعاد کاربردی بودن این آموزش ها همواره مغفول مانده و در طراحی این دوره چنین رویکردی وجود نداشته است.

در این راستا دانشگاه تربیت مدرس با درک اهمیت این موضوع و سوابق درخشان چند ده ساله در حوزه آموزش، اقدام به برنامه ریزی و راه اندازی دوره هایی کاملا کاربردی و مهارتی با بهترین اساتید کشور نموده است.

مخاطبان دوره DBA

دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های مرتبطی چون شاخه‌های متخلف علوم انسانی، فنی‌مهندسی، علوم پایه و … .
– کسانی که قصد ایجاد کسب و کار خود را دارند و می‌خواهند در عرصه کارآفرینی وارد شوند.
– مدیرانی که قصد توسعه و تحول در کسب و کار خود را دارند.
– مدیران سازمان های خصوصی و دولتی بزرگ در جهت توانمند شدن خودشان و ارتقا بهره وری سازمانشان
–مدیران ارشد و سایر مدیران میانی سازمان‌ها
– مدیران مجموعه‌ها و صاحبان کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و بنگاه‌های صنعت
– کلیه صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی

برنامه زمانبندی دوره DBA

کلاس های دوره DBA در ساعات غیر اداری روزهای پنجشنبه یا جمعه برگزار خواهد شد و دانشپذیران در مجموع 350 ساعت آموزشی را سپری می نمایند. در طول دوره نیز علاوه بر دروس اصلی ، سمینارها و کارگاه های آموزشی جهت تقویت مهارت های کاربردی دانشپذیران ارائه می شود.

شرایط ثبت نام دوره DBA
  • برای ورود به دوره شرایط زیر ضروری است:

    • داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دارا بودن گواهینامه گذراندن دوره MBA از مؤسسات آموزشی داخل یا خارج از کشور
    • بررسی سوابق کاری و حرفه ای متقاضی
    • موفقیت در مصاحبه ورودی

    توجه مهم: شایان ذکر است که در پذیرش متقاضیان سوابق عالی مدیریتی از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.